بازگشت به لیست رویداد ها

اشتباهات رایج در طراحی سایت (قسمت اول)

بسیاری از موارد هستند که در طراحی یک سایت حتما لحاظ می شوند، بسیاری موارد هم وجود دارند که می توان در یک سایت پیاده کرد ولی باید از اجرای آنها در طراحی یک سایت بهینه و حرفه ای اجتناب کرد. با رعایت این موارد کاربران سایت ازمشاهده و مطالعه وب سایت شما لذت بیشتری خواهند برد.

1- وب سایت در مرورگرهای مختلف، با ایراداتی مشاهده می شود

طراحی سایت تنها با یک مرورگر خاص و یا تعداد محدودی از آنها می تواند موجب نارضایتی گستره وسیعی از کاربران شود. در گذشته پر کاربردترین مرورگر اینترنت اکسپلورر بود که با معرفی مرورگرهای کاربر پسندی مانند موزیلا و کروم تنوع استفاده از مرورگر زیاد شد. حتی وب سایت طراحی شده که در یک مرورگر به خوبی مشاهده می شود امکان دارد در نسخه های دیگری از همان مرورگر دچار مشکل شود. طراح سایت حتما باید این نکته را در هنگام طراحی وب سایت در نظر گرفته و سایت را در تمامی مرورگرها رفع عیب نماید.

 

2- استفاده بیش از حد از جدیدترین تکنولوژی ها

اینکه در طراحی وب سایت شما از جدیدترین تکنولوژی ها و راه حل های طراحی سایت استفاده شود بسیار هیجان انگیز و وسوسه کننده است. ولی یک طراح حرفه ای باید به این نکته توجه کند که همواره تکنولوژی های جدید با تاخیر و به کندی برای اکثر کاربران قابل استفاده است. درصد زیادی از کاربران اینترنتی هنوز تمایلی برای آپدیت کردن سیستم خود ندارند و بنابراین در مشاهده و دریافت تکنولوژی های جدید دچار مشکل می شوند. بسیاری از سایت های زیبایی که با افکت های جدید و بروز ساخته می شود تعداد زیادی از مخاطبان غیرحرفه ای را از دست می دهند.

 

3- اجرای خودکار آهنگ یا ویدئو

حتی کاربرانی که از شنیدن یک آهنگ یا مشاهده ویدئو در سایت لذت می برند علاقه ای ندارند که این اجرا به صورت خودکار و بدون دخالت خود آنها شروع شود. امکان دارد کاربر در حال شنیدن موسیقی مورد علاقه خود باشد و یا در مکانی قرار دارد که برای شنیدن آهنگ زیاد مناس نیست، و البته در ایران محدودیت حجم دانلود داشته باشد، که همه این موارد دلیلی برای عدم اجرای خودکار فایل های صوتی و تصویری در وب سایت است.

 

4- وجود پلیری با عدم امکان قطع کردن

کاربری که در سایت شما مشغول شنیدن یک آهنگ یا مشاهده ویدئو است باید این اختیار را داشته باشد که هر زمان خواست آنرا قطع کند. وجود پلیری که دکمه های کنترل ندارد و یا استفاده از آنها دشوار است به محبوبیت ستیت شما آسیب جدی می زند. قرار دادن دکمه های کنترل پلیر در دسترس کاربر، نشانه احترامی است که شما برای مخاطب خود قائل می شوید.

 

در قسمت بعدی این مقاله به موارد دیگری در طراحی سایت می پردازیم که طراحان باید از آنها اجتناب کنند. برای مشاهده قسمت بعدی اینجا را کلیک نمایید.

دسته بندی: فناوری اطلاعات