بازگشت به لیست رویداد ها

چه مواردی موجب بهینه شدن طراحی سایت می شود؟

رقابت امروز در دهکده جهانی و تجارت اینترنتی از داشتن وب سایت های زیبا و کاربردی به داشتن سایتی در رتبه بالای نتایج جستجوی گوگل تغییر کرده است. شاید شما هزینه بسیار زیادی برای طراحی وب سایت با زیبایی های منحصر و ویژه ای صرف کنید ولی تا زمانی موفق نشوید در بین رقبای خود عرض اندام کنید و مسیر رسیدن کاربر به سایت را هموار نکنید هزینه شما بازگشتی نخواهد داشت.

پارامترهای زیادی وجود دارد که می تواند یک سایت را از نظر گوگل در اولویت بالایی قرار دهد که مجموعه این پارامتر ها را در الگوریتمی به نام Page Rank پیاده سازی کرده است. از جمله عمر سایت، محتوا، رقبا، نام دامنه، بک لینک ها و سایر پارامترهایی که کم و بیش تاثیراتی در افزایش و کاهش رتبه سایت خواهند داشت. در این مقاله تنها تعدادی از پارامترهای اولیه ای را که می توانند در بهبود رتبه سایت کمک کنند معرفی می کنیم.

 

- عنوان سایت (title):

عنوان سایت همان جمله ای است که در بالای مرورگر نمایش داده می شود. این عنوان در نتایج جستجو تاثیر زیادی دارد. تعداد کاراکترهای عنوان نباید بیشتر از 60 کاراکتر باشد. همچنین بهتر است از کلمات کلیدی سایت در این عنوان استفاده شود.

 

- توضیحات سایت (description):

توصیحات یا meta description عبارات مختصری درباره فعالیت سایت است که بهتر است کمتر از 160 کاراکتر باشد.

عنوان و توضیحات هر سایت در نتایج گوگل به کاربر نمایش داده می شود.

 

- چگالی کلمات کلیدی (Keyword):

کلمات کلیدی با مفهوم سابق به عنوان متا تگ دیگر کاربردی ندارد و گوگل امتیازی به تگ keyword نمی دهد. بلکه چگالی کلمات کلیدی یعنی تعداد تکرار شدن نسبت به کل کلمات صفحه می تواند در افزایش رتبه موثر باشد. البته نباید اینطور تصور کرد که هر چقدر یک کلمه بیشتر تکرار شود می تواند رتبه را بهبود بخشد. همچنین بهتر است کلمه کلیدی سایت در عنوان و توضیحات هم حتما تکرار شود.

 

- سرخط ها (H tags):

بهتر است از یک فرمت منطقی و اولویت بندی شده برای متون سایت استفاده شود. مثلا تیتر اصلی متن با تگ H1 نوشته شود و تیتر های با اولویت و اهمیت کمتر به ترتیب با تگ های H2,H3,H4  و ... نگاشته شوند.

 

- قالب گرافیکی واکنش گرا (responsive):

همانطور که می دانید درصد بالایی از کاربران از طریق موبایل و تبلت وارد سایت شما می شوند. شاید چیزی در حدود 50 درصد کاربران استفاده از موبایل و تبلت را به کامپوتر ترجیح می دهند. بنابر این نمایش سایت شما در تمامی تمایشگر ها از جمله موبایل و تبلت باید بدون نقص یاشد. ساختار و قالب هایی را که برای نمایش در تمامی نمایشگرهای بهشنه می شوند اصطلاحا واکنشگرا یا responsive می گویند. اگر قصد دارید رتبه بالایی در نتایج گوگل داشته باشید حتما از طرح ریسپانسیو استفاده نمایید.

 

- روبات و نقشه سایت (robots,sitemap):

فایل روبات با نشانی robots.txt به موتورهای جستجو اجازه جستجو یا عدم جستجو در سایت را می دهد. از طرفی وجود نقشه سایت sitemap.xml می تواند موتورهای جستجو را به صفحات اصلی سایت هدایت کرده و در فهرست شدن آنها کمک زیادی کند.

 

- متن متناسب با تصاویر (image alt tag):

برای هر تصویر حتما از تگ های alt و افزودن متن متناسب با محتوای سایت استفاده کنید. داشتن متن alt برای تصویر از جمله پارامترهای موثری است که موتورهای جستجو در نظر می گیرند.

 

- تعداد فایل های css و js:

تعداد و حجم فایل های ساختار گرافیکی به نام استایل و افکت هایی مانند جاوا اسکریپت هر چقدر کمتر باشد سایت شما رتبه بهتری خواهد گرفت. از ایجاد فایل های css متعدد و استفاده زیاد از افکت های جاوا اسکریپت پرهیز کنید.


- شبکه های اجتماعی (Social Network):

فیسبوک، گوگل پلاس، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی از محبوب ترین پارامترهای مورد نظر گوگل است. اشتراک گذاری مطالب سایت از طریق این شبکه ها و استفاده از امکانات فوق العاده آنها برای جذب مخاطب می تواند گوگل را در ارتقای رتبه سایت شما تشویق کند.

 

- عدم وجود خطا (errors):

سعی کنید هر گونه خطای برنامه نویسی، شبکه ای و سروری را به حداقل برسانید. عدم وجود خطاهای برنامه نویسی، خطاهای شبکه ای که بر روی سرور اتفاق می افتد، خطاهای تصویری و هر گونه خطا می تواند در رقابت های نزدیک سایت ها، یک برگ برنده موثر باشد.

 

در کنار تمامی مواردی که در بالا ذکر شد ده ها مورد دیگر وجود دارد که می تواند در رتبه یک سایت تاثیر داشته باشد. مواردی مانند محل سرور سایت، بک لینک های سایت، مختوای به روز و منحصر سایت و سایر موارد که به تجربه و تخصص در حوزه طراحی و بهینه سازی سایت نیاز دارد.

دسته بندی: فناوری اطلاعات