آشنایی با تگ Canonical و تاثیر آن بر سئوی سایت شما ( بخش دوم )

  • توسط علی دربان
  • شنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۶
  • 251 بازدید
  • 0
تگ Canonical و سلیقه گوگل در مواجهه با آنها

در بخش اول این مقاله آموختیم که تگ Canonical چگونه میتواند به سئوی سایت کمک کند و باید در کجا از آن استفاده کنیم . در این مقاله قصد داریم به ادامه مبحث کار نکردن تگ Canonical در برخی شرایط و ارتباط این تگ با سایر تگ ها بپردازیم .

سلیقه گوگل در برخورد با تگ Canonical چگونه است ؟

تگ Canonical و سلیقه گوگل در مواجهه با آنها

گوگل صفحات HTTPS را به صفحات HTTP ترجیح میدهد و دوست دارد که ما از صفحات HTTPS به عنوان صفحه معیار استفاده کنیم . معمولا گوگل این صفحات HTTPS را با تگ Canonical از ما قبول میکند مگر آنکه مشکلاتی مانند مشکلات زیر وجود داشته باشد . در شرایط زیر ممکن است گوگل نسخه HTTPS را برای مطلب معیار قبول نکند :

  • حالتی که صفحه HTTPS یک گواهی SSL معتبر نداشته باشد .
  • حالتی که صفحه ایمن HTTPS دارای اجزایی باشد که ایمن نباشند .
  • حالتی که صفحه HTTPS توسط ربات ها نگارش شده باشد و صفحه HTTP اینطور نباشد .
  • حالتی که صفحه HTTPS مرجعی HTTP داشته باشد یا کاربران را به یک صفحه HTTP هدایت کند .
  • حالتی که صفحه HTTPS یک تگ Canonical داشته باشد و لینک آن صفحه ای HTTP باشد .
  • حالتی که صفحه HTTPS از متای ربات ها به صورت noindex استفاده کرده باشد .

یکی از موارد نادری که ممکن است اتفاق بیوفتد این است که بخش Head کدهای HTML ، زودتر از زمانی که باید تمام شود ، به پایان برسد . در این شرایط ممکن است تگ Canonical در بدنه مطلب قرار بگیرد یعنی جایی که موتورهای جست و جو ، برای آن توجهی قائل نیستند . چیزی که خیلی بدتر است ، این است که این مشکل توسط ابزارهایی مانند Screaming Frog و یا Deep Crawl شناسایی نمیشوند . حتی ممکن است با استفاده از گزینه view source مرورگر نیز ، نتوانیم به آنها پی ببریم . فقط با مشاهده کد های اصلی پوسته ، میتوانیم به چنین مشکلاتی پی ببریم .

برای مثال به تگ معیار سایت Home Depot در عکس زیر دقت کنید . شما میبینید که بخش Head کد ها تمام شده است و بسیاری از محتوایی که با استفاده از view source در قسمت Head قرار دارند ، در واقع در قسمت body قرار دارند و با بررسی DOM ( مخفف Document Object Model ) مشخص میشوند .

ارتباط تگ معیار با سایر تگ های سایت

تگ معیار به راحتی میتواند با وجود یک غلط املایی یا یک اسلش ( / ) اضافه ، اشتباه به کار گرفته شود . این اشتباه زمانی بدتر میشود که این کار در سطح وسیع مانند صفحه بندی سایت و تگ های زبانی hreflang ، انجام شود . اگر شما نتوانید به درستی از تگ های معیار استفاده کنید ، باعث میشوید که صفحاتی که نباید در موتورهای جست و جو فهرست شوند ، توسط آنها شناسایی و ذخیره شوند و در این حالت مطالب شما نمیتواند به آن محکمی باشد که مد نظر گوگل است .

شما نباید از تگ های Canonical و تگ های Noindex با هم استفاده کنید . تگ های معیار به گوگل میگویند که این نسخه پیشنهادی شما برای این موتور جست و جو است و تگ های Noindex به آنها میگویند که این صفحه نباید فهرست شود . این یک تضاد آشکار است . قبلا موارد زیادی از این اشتباه را دیده ام .

استفاده های دیگر از تگ های معیار

آیا میدانستید که تگ های Canonical استفاده های دیگری نیز دارند ؟ میدانستید میتوانید از آنها در چند دامنه مختلف استفاده کنید ؟ برای مثال فرض کنید که شما ۲ سایت مختلف در زمینه خرید سرور مجازی داشته باشید و در هر ۲ آنها ، به موضوعی مشخص پرداخته باشید . برای جلوگیری از تولید محتوای تکراری ، میتوانید در سایت دوم ، در آن مطلب از تگ معیار با آدرس سایت اول استفاده کنید . به این طریق نسخه پیشنهادی خود را به گوگل معرفی میکنید .

همچنین شما باید در نسخه های مختلف سایت خودتان ، مانند صفحات AMP و صفحات پرینت ، از تگ معیار برای معرفی صفحه اصلی استفاده کنید . گوگل اعلام کرده است که برای فهرست های موبایل محور که در آینده معرفی میشود ، نیاز نیست تگ های معیار خود را ویرایش کنید و این خبر خوبی می باشد .

در یک دنیای ایده آل ، ما نیازی به تگ های معیار نداریم

شما ممکن است صفحاتی با محتوای تکراری داشته باشید . استفاده از تگ های Canonical میتواند برای محکم کردن جایگاه صفحات مورد نظر شما مناسب باشد ولی باید توجه کنید که در یک دنیای ایده آل ، فقط باید یک نسخه از نوشته شما در دسترس باشد . در یک بازه طولانی ، بهترین کار این است که از Redirect ها برای صفحات تکراری خود استفاده کنید و صفحات تکراری را به محتوای اصلی Redirect کنید . با این کار میتوانید مطمئن باشید که یک نسخه از هر صفحه شما وجود دارد .

رعایت اصول کدنویسی حرفه ای ، از خصوصیات بارز مجموعه چیتاسافت می باشد . اگر شما نیاز به یک طراحی سایت بی نقص دارید ، همین حالا با ما تماس بگیرید .

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

تازه های طراحی سایت

بهینه سازی وبسایت

دانستی های سایت