بهینه سازی سایت برای موبایل ، رقابتی مهم برای کسب رتبه ! ( بخش اول )

  • توسط علی دربان
  • پنج شنبه , ۲۰ مهر ۱۳۹۶
  • 303 بازدید
  • 0
بهینه سازی سایت برای موبایل و اهمیت آن در نتایج جست و جو

حتی بسیاری از سایت های بزرگ و مشهور موجود در اینترنت نیز ، نیاز دارند تا بیشتر روی مبحث بهینه سازی سایت برای موبایل کار کنند . من در این مقاله قصد دارم تا به شما مواردی را آموزش دهم که با استفاده از آنها ، بتوانید از فرصت های موجود برای نسخه های موبایلی ، نهایت استفاده را ببرید .

بهینه سازی برای موبایل و اهمیت آن در نتایج جست و جو

در سال ۱۳۹۵ بالاخره چیزی که انتظارش را داشتیم رخ داد و موبایل ها به عنوان پر بازدید ترین وسیله برای دسترسی به اینترنت شناخته شدند و جای کامپیوتر ها را گرفتند . این خبر خیلی عجیب نبود زیرا در سال ۱۳۹۴ ، گوگل اعلام کرده بود که بیشترین میزان جست و جو در این موتور جست و جو ، مربوط به دستگاه های موبایل می باشد .

در بسیاری از تجارت های مختلف ، ممکن است درصد مربوط به بازدیدکنندگان موبایل و کامپیوتر ، به هم نزدیک باشند . ولی در شرکت Bowler Hat که من در آنجا فعالیت میکنم ، مشتری های B2C ما ، شاهد مقدار ۸۵ درصدی استفاده از موبایل ها در سایت خودشان بوده اند . همه این نشانه ها کافی است که ما بگوییم عصر موبایل ها ، فرا رسیده است . درست است که طراحی های واکنش گرا مدتی است که مورد توجه قرار گرفته است و به خوبی بنیان گذاری شده است ولی هنوز اکثر وب سایت ها ، در زمینه قابل استفاده بودن نسخه های موبایلی ، با مشکل مواجه هستند .

علت این امر آن است که اکثر سایت ها ، ابتدا برای کامپیوتر ساخته میشوند و سپس با اجرای مباحث طراحی واکنش گرا ، به نسخه موبایل نیز تبدیل میشوند . خیلی از مباحث موجود در کامپیوترها که عذاب آور هستند ، در نسخه های موبایلی خیلی بدتر می باشند . برای مثال میتوانیم پر کردن یک فرم را بیان کنیم . حتی اگر طراحی شما واکنش گرا هم باشد ، ممکن است برخی از کارها با دشواری واجه باشند .

پس میتوانیم نتیجه بگیریم که صرفا تبدیل یک نسخه کامپیوتری به یک نسخه موبایلی ، نمیتواند قدم مناسبی در عصر پیشرفت موبایل ها باشد .

در این مقاله قصد دارم تا نکاتی را به شما گوشزد کنم تا با رعایت آنها بتوانید مطمئن شوید که به سایت شما ، به صورت کلی مبحث بهینه سازی سایت برای موبایل را رعایت کرده است . ما به نکات پایه ای در طراحی واکنش گرا و سرعت صفحات نگاه خواهیم کرد ولی تجربه یک کاربر را نیز در یک دستگاه موبایلی ، به چالش خواهیم کشید . در پایان این مقاله ما با یک لیست مواجه خواهیم شد که با رعایت آنها ، میتوانیم به مبحث بهینه سازی سایت برای موبایل ، مسلط شویم .

هدف ما در اینجا این است که سختی بیشتری را برای ساخت وب سایت هایی موبایل محور ، تحمل کنیم . با استفاده از اینکار میتوانیم کاربران را ترغیب کنیم و نرخ تبدیل را بالا ببریم . همچنین میتوانیم یک استراتژی مفید را با استفاده از بهینه سازی سایت برای موبایل ، کشف کنیم تا در رقابت پیش رو ، به ما کمک کند . گوگل خیلی دوست دارد که ما نحوه ارتباط با مخاطبان خودمان را در دستگاه های موبایلی ، بهبود ببخشیم و آن را یکی از فاکتورهای مهم در سئو و رتبه موتورهای جست و جو برای کاربران موبایلی ، قرار داده است . شما با این کار هم نظر گوگل را جلب خواهید کرد هم به کاربران بها داده اید . پس این یک بازی برد-برد است .

گوگل از ما چه چیزی میخواهد ؟

معمولا در این نقطه زمانی از سال ، متخصصان سئو به دنبال این هستند تا بهترین روش های بهبود سئو را برای سال ۱۳۹۶ مطرح کنند . ” Gary Illyes ” از مدیران اجرایی گوگل ، به تقدیر از افرادی پرداخته است که بهینه سازی سایت برای موبایل را ، مهم ترین فاکتور سئو در سال ۱۳۹۶ بیان کرده اند . و در توییتی گفته است که :

” افرادی که به اهمیت بهینه سازی سایت برای موبایل پرداخته اند ، تیر را به هدف زده اند ! “

من در زیر قصد دارم سه موردی را بیان کنم که نشان میدهد اهمیت بهینه سازی سایت برای موبایل ، از فاکتورهای مهم برای گوگل می باشد :

  1. امروزه تعداد بیشتری از مردم روی دستگاه های موبایلی به جست و جو میپردازند و استفاده از کامپیوترها ، کمتر شده است .
  2. اگر سایت شما با موبایل سازگار نباشد ، احتمال اینکه کاربر از آن خارج شود ، ۵ برابر بیشتر از گذشته می باشد .
  3. بیش از ۵۰ درصد از کاربران موبایل ، اگر بارگذاری سایت بیش از ۳ ثانیه طول بکشد ، آن سایت را ترک خواهند کرد .

چون افراد بیشتری از موبایل برای جست و جو بهره می برند ، بازدیدهای ورودی از این وسیله نیز بیشتر می باشد . اگر بهینه سازی سایت برای موبایل روی سایت شما انجام نشده باشد و با موبایل سازگار نباشد ، احتمال اینکه بازدید کننده ها روی سایت شما باقی بمانند بسیار کم می باشد . اگر سایت شما کند باشد ، آنها ممکن است اصلا صبر نکنند تا آن صفحه بارگذاری شود .

شما باید کیفیت نسبتا ضعیف شبکه های اینترنت موبایلی را نیز در نظر بگیرید و سایت شما باید بسیار ساده و سریع بارگذاری شود و گرنه ممکن است آن کاربر را برای همیشه از دست بدهید و نتوانید تجارت خود را به خوبی به آنها نشان دهید .

فهرست های موبایل محور

آخرین میخ بر تابوت جست و جو های کامپیوتر محور ، مبحثی جدید به نام ” فهرست های موبایل محور ” می باشد . اینکه این نظریه را قبول کنیم منطقی به نظر میرسد و تعداد جست و جو های انجام شده روی موبایل ها از کامپیوتر ها بیشتر است . درست است که در این لحظه ، هنوز هم نسخه های کامپیوتری ، معیار رتبه بندی سایت ها هستند ولی گوگل دارد تلاش میکند تا از نسخه های موبایلی نیز برای گردآوری نتایج جست و جو استفاده کند .

وقتی این اتفاق رخ دهد ، تمامی مطالب و لینک های موجود در نسخه موبایلی سایت شما ، به همراه سرعت صفحات و تجربه کاربری ، از فاکتور مهم در کسب رتبه در موتورهای جست و جو خواهد شد . نسخه های کامپیوتری قطعا باز هم اهمیت خواهند داشت ولی در جایگاه دوم خواهند بود و اولویت با نسخه های موبایلی خواهد بود .

لطفا به این موضوع توجه داشته باشید که دستگاه های موبایلی ، قبلا هم دارای اهمیت بوده اند ولی در سال ۱۳۹۶ ، اهمیت آنها تبدیل به فاکتوری کلیدی شده است و بهینه سازی سایت برای موبایل ، میتواند موجب بهبود رتبه در موتورهای جست و جو شود و باعث افزایش بازدید و نرخ تبدیل شود .

خبر خوب این است که افرادی که به بهینه سازی سایت برای موبایل اهمیت داده اند ، در این رقابت ، دارای برتری می باشند . این کار نیاز به تلاش زیاد دارد ولی پایان این قصه خوش است . پس شما نیز سعی کنید قبل از رقبای خود ، شروع به این کار کنید تا در جایگاه بهتری در این مورد ، قرار داشته باشید .

چیتاسافت یکی از شرکت های برتر در زمینه بهینه سازی سایت برای موبایل و طراحی واکنش گرا می باشد . اگر شما میخواهید از رقبای خود در این زمینه پیشی بگیرید ، با ما ارتباط برقرار کنید .

این مقاله ادامه خواهد داشت ، منتظر ادامه این مقاله باشید …

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

تازه های طراحی سایت

بهینه سازی وبسایت

دانستی های سایت