معرفی بهینه سازی وبسایت – گوگل چطور کار می کند

  • توسط امیر قلیزاده
  • یکشنبه , ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
  • 877 بازدید
  • 0
بهینه سازی وبسایت - گوگل چطور کار می کند

گوگل واقعاً چطور کار می کند؟ شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد. مخصوصا اگر می خواهید وارد دنیای بهینه سازی وبسایت شوید، حتما باید در مورد گوگل بدانید. درک نحوه کارکرد گوگل می تواند سنگ بنای خلق یک استراتژی اثر بخش بهینه سازی وبسایت برای شما باشد.

گوگل چطور کار می کند؟

موتور های جستجو مانند گوگل، لینک ها را دنبال می کنند. از یک وبسایت به وبسایتی دیگر. موتور جستجوی گوگل سه بخش اساسی دارد: Crawler یا خزنده، ایندکس، و الگوریتم.

خزنده های گوگل به طور ۲۴ ساعته در وب می گردند و از یک لینک به لینک دیگر می روند. آنها به هر لینکی که رسیدند، صفحه مربوط به آن را به صورت HTML ذخیره می کنند. این ذخیره سازی در دیتابیس های بسیار بزرگ به نام ایندکس انجام می گیرد.

اگر خزنده گوگل به وبسایت شما بیاید و ببیند که تغییراتی ایجاد شده و یا مطالب جدیدی اضافه شده، ایندکس های خود را آپدیت می کند. برای این که گوگل بداند وبسایت شما نیز وجود دارد، ابتدا باید لینکی از یک وبسایت دیگر به سایت شما داده شود.

خزنده گوگل با استفاده از این لینک وارد وبسایت شما می شود و برای اولین بار، صفحات مختلف آن را ایندکس می کند. بعد از این اتفاق، صفحات شما در لیست نتایج گوگل نشان داده خواهد شد.

الگوریتم محرمانه گوگل

بعد از این که وبسایت شما ایندکس شد، گوگل می تواند آن را در نتایج جستجو نشان دهد.

گوگل سعی می کند هر عبارتی را که توسط کاربرانش جستجو می شود، با صفحاتی که ایندکس کرده است، همخوانی دهد. برای انجام این کار، یک الگوریتم بخصوص دارد که تعیین می کند کدام صفحات در اول نتایج نشان داده شوند. نحوه دقیق کارکرد این الگوریتم، محرمانه است و کسی به غیر از گوگل، به طور دقیق اطلاع ندارد. این یعنی این که هیچ کس به طور ۱۰۰ درصد دقیق نمی داند کدام عوامل در رتبه بندی صفحات بیشترین تاثیر را دارند.

الگوریتم های گوگل ثابت نیستند. هر از چند گاه یک بار عوض می شوند. با این که نحوه کار دقیق الگوریتم ها سری است، اما خود گوگل به ما می گوید که چه چیز هایی مهم اند. نمی دانیم چقدر مهم، و همچنین نمی دانیم آیا گوگل همه فاکتور ها را به ما می گوید یا نه.

به همین دلیل است که تست کردن و آزمون و خطا، نقش زیادی در شناسایی فاکتور های مهم برای گوگل دارد. شرکت های مطرح در زمینه بهینه سازی وبسایت این کار را انجام می دهند و در بلاگ های خود نتایج آزمون و خطا هایشان را منتشر می کنند.

ما نیز در چیتاسافت سعی می کنیم مهم ترین و معتبر ترین نتایجی را که این شرکت ها منتشر کرده اند، برایتان شرح دهیم. یکی از این شرکت های مطرح، yoast نام دارد که حتما آنهایی که در زمینه بهینه سازی وبسایت فعالیت کرده اند، نامش را شنیده اند. مطالبی که ما در زمینه بهینه سازی وبسایت منتشر خواهیم کرد، بیشتر از این منبع خواهند بود. البته چندین منبع دیگر نیز انتخاب کرده ایم که آن ها را هم معرفی خواهیم کرد.

صفحه نتایج گوگل

صفحه نتایج گوگل – که SERP نیز خوانده می شود – حدود ۱۰ الی ۷ لینک برای شما نمایش می دهد. این عدد طبق ادعای خود گوگل است. ما به این نتایج جستجو می گوییم نتایج ارگانیک.

اگر صفحه دوم نتایج جستجو را باز کنید، لینک های بیشتری خواهید یافت. هر چه از صفحه اول فاصله بگیرید، احتمال این که توسط کاربران دیده شوید، کمتر و کمتر می شود.

در صفحه اول نتایج جستجو، بالای ۱۰ لینک ارگانیک، لینک های خریداری شده نمایش داده می شوند. این لینک ها تبلیغات هستند. یعنی شرکت های مختلف به گوگل پول پرداخت کرده اند تا لینک شان در آن بالا نمایش داده شود. بسته به رقابتی بودن موضوع جستجو، قیمت خرید لینک ها نیز متغیر است.

ارزش لینک ها از نظر موتور های جستجو

دانستن این که گوگل و سایر موتور های جستجو چطور از لینک ها استفاده می کنند بسیار مهم است.

تعداد لینک هایی که به یک صفحه داده شده اند، اهمیت آن صفحه را نشان می دهد. پس یک وبسایت هر چه لینک های بیشتری داشته باشد، از دید موتور های جستجو اهمیت بیشتری دارد.

این لینک ها شامل لینک های داخلی (لینک هایی که خودتان به یک صفحه دیگر در وبسایتتان می دهید) و همچنین لینک های خارجی (لینک هایی که وبسایت های دیگر به صفحات شما داده اند) می شوند.

برخی لینک ها اهمیت بیشتری نسبت به لینک های دیگر دارند. اگر وبسایتی که بازدید کننده های بسیار زیادی دارد، به وبسایت شما لینک دهد، قطعا ارزش آن لینک بالاست. اهمیت این موضوع در بهینه سازی وبسایت باعث به وجود آمدن مفهومی به نام Link Building یا ساختن لینک شده است.

در مورد روش های مختلف ساختن لینک بعدا مطالب بیشتری خواهیم نوشت. اما فعلا این را بدانید که:

ساختن لینک با خریدن لینک بسیار متفاوت است

شما اگر برای وبسایت تان لینک بخرید، گوگل متوجه تقلبی بودن آن ها خواهد شد و وبسایت شما را جریمه خواهد کرد. در مورد جریمه های گوگل هم بعدا صحبت خواهیم کرد.

بهینه سازی وبسایت و گوگل

بهینه سازی وبسایت یا همان SEO به عمل بهینه کردن سایت برای ظاهر شدن در نتایج ارگانیک جستجو اطلاق می شود.

برای انجام این کار، باید هماهنگ با الگوریتم های گوگل پیش بروید. با این که الگوریتم های گوگل سری هستند، اما سال ها مطالعه و آزمون خطای شرکت های مختلف، نتایج بسیار زیادی داشته اند.

روش هایی که ما در مطالب آینده برایتان معرفی خواهیم کرد، حاصل سال ها تحقیقات پر هزینه وبسایت های بزرگ و مطرح خواهند بود.

اعتقاد ما بر این است که استراتژی بهینه سازی وبسایت به هیچ عنوان نباید طعم حقه و حیله داشته باشد.

همراه ما باشید تا بیشتر در مورد استراتژی های مختلف بحث کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

تازه های طراحی سایت

بهینه سازی وبسایت

دانستی های سایت